South Sudan Television may be cut off from Satellite on Independence Day - Source

sstv(Juba NSV) - The New Sudan Vision is learning from a reliable source that the state-owned SSTV, the only main South Sudanese channel may not broadcast via Satelite because it hasn’t cleared its bill with Arab-Sat.

It costs South Sudan about a million dollars annually to keep the TV channel on Satellite, which is popular with the diaspora. 

Many Southerners from around the world will be glued on to SSTV this Saturday, when South Sudan’s independence is declared.  Its suspension would likely be met with anger and widespread discontent.

The TV administration has already notified concerned authorities about this. However, the bill has not yet been paid, said the source, who declined to be named because of fear of reprisal.

A warning was issued by Arab Sat about a month ago about the overdue arrears, the source told

The money has been approved but it has not yet been released, he added. The official blames red tape for the inaction. 

This is not the first time SSTV has struggled to pay Arab-Sat. 

In the past, SSTV managed to pay Arab-Sat because President Kiir asked the Ministry of Finance to release the funds for the bill, our news website has learned.

SSTV faces many challenges. It lacks the funds to hire qualified staffs to direct its programs.  Currently, the channel operates with only one functioning studio, for broadcasting and production.

In order for SSTV to improve, it needs to be set up as an independent corporation with its own independent budget, he added.

More Articles By This Author